Factoren die de vooruitgang van het leerproces bepalen

  • Lichaamsbouw van het kind
  • Zijn ouders “waterminded”?
  • Heeft het schrik gepakt van water?
  • Het Karakter van het kind. (perfectionistisch, doorzetter of niet…..)
  • Heeft het via school al les gehad? Juistheid van zwemtechniek.
  • Goede of slechte ervaring gehad?
  • Heeft het gesprekken opgevangen over “waterongelukken” bij ouders aan tafel/aan schoolpoort. Een film gezien met verdrinking?
  • Kunnen omgaan met kritiek : zelfs op 5 j hebben sommigen het daar al zeer moeilijk mee.
  • Slecht geslapen / tand los/ gevallen en kwetsuur
  • Slechtere Schoolprestaties?
  • Een verjaardagsfeest geweest? (Snoepen, taart) of een drukke dag gehad bijv schoolreis
  • Sinterklaas
  • Wordt het gepest
  • Scheiding ouder. Overlijden van iemand
  • Ziek? Ziek geweest? Ziekte in aantocht?

Mijn ervaring leert me dat als er te veel beslommeringen in het hoofd spelen het een negatieve invloed heeft op de les zelf. Bepaalde van deze zaken negeren / er los over heen gaan heeft geen zin. Door het privékarakter van de zwemles is het leeg maken het hoofd door een kort gesprekje met het kind zeer belangrijk! In het kort contactmoment met de ouders voor de start van de les vraag ik de ouders dat dit even gecommuniceerd wordt.

Met een kind dat vermoeid is  / pas ziek is geweest werk ik iets meer op techniek.

Met zieke kindjes komen zwemmen is geen optie. Aandacht en kracht zullen er niet zijn. Dit negeren en een geforceerde situatie creëren kan zelfs het leerproces 2/3 lessen achteruit zetten