Visie

lessenreeks opbouw

  • Les 1 dient als rustige start met kennismaking van de douche het zwembad met materialen. Wie ben ik? wie ben jij? Ik probeer de leefwereld van het kind af te tasten (broertjes zusjes vriendjes mama papa) sommige kindjes babbelen vrijuit anderen moet ik iets meer uit hun schulp halen. Doel is om een vertrouwdheid te scheppen die als fundament dient om de lessen op te bouwen. Wat ik door de jaren heen gemerkt heb is dat kinderen schrik hebben om fouten te maken: dit is zo belangrijk dat ik hen duidelijk maak dat je dus WEL fouten mag maken maar ik voeg er ook aan toe dat ik uiteraard ga zeggen als het niet goed is om van hen een betere zwemmer te maken.
  • Les 2-3-4 wordt er aan de beenslag gewerkt die het fundament is voor een degelijke mooi uitgevoerde schoolslag
  • Vanaf les 4-5-6 starten we met armslag en coördinatie armen benen.
  • Les 6-7-8 Magicmoment!!zie+ als arm- en beenslag goed op elkaar zijn afgesteld wordt het tijd om het alleen te proberen; dit is voor alle kinderen op enkele uitzonderingen na de moeilijkste fase in het leerproces en vaak komen ze de week erna soms 2/3 keer met tegenzin zwemmen. Eens deze moeilijke hindernis genomen verloopt het weer vlotter.
  • Les 8-9-10 afwerking van de schoolslag met afbouw van de hulpmiddelen (riem met blokjes 4/5 in begin gaat blokje per blokje naar zonder)
  • Vaak adviseer ik de ouders nog 5 lesjes extra te nemen om de slag te vervolmaken; Die 5 lessen winnen de kinderen nog enorm veel aan zelfvertrouwen door de verschillende aangeboden vaardigheden die ze zich dan ook nog meester maken. Bij sommige kinderen merk je dat de honger naar meer er is en dat geef ik uiteraard ook mee aan de ouders.

+ Magicmoment : Dit is zonder overdrijven zo een fantastisch moment : na veel proberen en falen lukt het plots om alleen te zwemmen en dat moment geeft mij een ware kick en voor de kinderen een vertrouwensboost.

De snelheid van voortgang is natuurlijk bij ieder kind anders. Soms moet er bij bepaalde fases iets langer worden stil gestaan. Forceren is niet aan de orde.

De rollercoaster

(psychologische rollercoaster) in functie van de moeilijkheidsgraad wat aangeleerd wordt.

Les 1: Beetje schrik van het onbekende.

  • Wat moet ik gaan doen?
  • Wie is de lesgever?

Les 2, 3 en 4: Euforie!

  • Ze kunnen bijna niet wachten op de volgende les.

Les 6,7 en 8: Dipje …

  • Ze willen niet meer komen zwemmen
  • Ze vinden het niet leuk
  • Ze hebben last van buikpijn, slapen moeilijk, zijn ziek

Les 8, 9, 10 en 11: Meer vertrouwen.

  • Kruipen uit het dal
  • Krijgen meer zelfvertrouwen

Vanaf les 12: Vertrouwensboost

  • het vertrouwen krijgt een boost
  • hindernissen worden eenvoudiger genomen